Oliviu Crâznic

| 16 iulie 2013 | Răspunde
Ovidiu Crâznic
 5MN
Oraș:  Lupeni
Data Nașterii: 1 Noiembrie 1978
Studii

 - Liceul Teoretic Lupeni

– U.B. , Facultatea de Drept,
absolvent ProMedierea

Date personale

Oliviu Crâznic este un scriitor recunoscut și premiat pentru operele sale aparținând stilului gotic-neoromantic, cu scrieri fantastice și științifico-fantastice. Prozatorul s-a născut în anul 1978 în Transilvania – “tărâmul supranaturalului și al misterelor”, la Lupeni, județul Hunedoara. A absolvit Liceul Teoretic din Lupeni, apoi a urmat cursurile Facultății de Drept din București, iar în prezent trăiește în București și este consilier juridic, fiind de asemenea membru al Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici. Este pasionat de spiritul uman și de valorile umane, aventură, explorare, mister, gotic, cărți și filme. Îl fascinează de asemenea perioada medievală, trecutul, prezentul și viitorul. Atunci când scrie este influențat de scriitorii gotici în deosebi, însă și de cei dinafara curentului. Un impact deosebit asupra stilului abordat de autor l-au avut scriitorii Alistair MacLean, “de la care am preluat gustul pentru întorsăturile de situaţii” și Michael Crichton “la care m-a fascinat stilul elaborat”. O altă sursă importantă de inspirație este dată de muzica formațiilor Lake of Tears și My Dying Bride, alături de filme și seriale „de gen” cum ar fi Subspecii, Umbrele întunericului sau Twin Peaks. „Nu scriu cum scriau Poe și contemporanii săi, ci îmi place să cred că scriu așa cum ar fi scris Poe și contemporanii săi dacă ar fi trăit astăzi. ”

 

Studii

Liceul Teoretic Lupeni
Universitatea București, Facultatea de Drept, absolvent ProMedierea

 

Publicații

dublu-tais-nr-2-iulie-2013_1_produs

 

 

Dublu Tais, nr. 2, (eBook) . Un eBook lansat în iulie 2013. Conține două nuvele : Spiridușii Albi – Oliviu Crâznic, Casa Corăbierului – Ciprian Mitoceanu.

 

 

 

COPERTA

 

 

-„…Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul” (roman gotic, Ed. Vremea, 2010; ediţie ebook, Ed. Vremea, 2012) *** roman Vampyric-Gothic Romance-Dark Fantasy- în două formate: pagina oficială a editurii, varianta „pe hârtie” și varianta electronică

 

 

 

Biblioteca Galileo02

 

 

– „Biblioteca Galileo nr. 2″ (proză scurtă în format e-book, Ed. Millennium Books, 2012)

 

 

 

 

Proză scurtă (povestiri fantastice, neoromantice şi ştiinţifico-fantastice publicate în diverse antologii şi reviste):

– „Ultima clepsidră” *** Alături de „Fiica Lunii” – povestiri Steampunk-Gothic Romance-Dark Fantasy, pagina oficială a variantei electronice

- „Însângerată, luna”

– „Mascarada învinşilor” (prima povestire din seria Ermengaarde Saga)

– „Trecătoarea”

– „Ellen Lee”

– „Transport periculos” (a doua povestire din seria Ermengaarde Saga, publicată alături de o povestire a lui Kim Stanley Robinson, de o povestire a lui Ian R. MacLeod şi de o povestire a lui John Shirley în revista Galileo Science Fiction&Fantasy nr. 4/2012)

– „Pivniţele Palatului Charron” (povestire-prequel a romanului „…Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul”)

– „Spiriduşii albi”

– „Anna Lise”

– „Domini Canes” (a treia povestire din seria Ermengaarde Saga);

cpsf

 

 

– „Lenore Arras” (nuveletă din seria „…Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul”, publicată alături de o povestire a lui G.R.R. Martin în revista CPSF Anticipaţia nr. 3/2013);

 

 

 

 

– „Edana Rose” (a patra povestire din seria Ermengaarde Saga);

– „Întoarcerea în moarte”

A publicat în limba engleză, în revista EgoPHobia:

– o povestire (Dangerous Cargo);

– două poeme (Elnora’s Gate; The Three Brides Of The Portrait
Painter).

A publicat articole de critică, istorie şi teorie literară, editoriale, recenzii, interviuri, traduceri, studii etc. în reviste culturale, inclusiv în reviste din Statele Unite ale Americii (Cover Of Darkness) şi a editat antologia Dincolo de noapte – 12 feţe ale goticului (Ed. Millennium Books, 2012). Ca editor, a sprijinit şi publicat debutanţi de valoare, cum ar fi, printre alţii, Laura Sorin şi Cătălina Fometici.

În prezent pregăteşte un nou roman – de factură „Dark Fantasy” – intitulat „Călătorie în umbră”.

Colaborări: editurile Vremea, Millennium Books, Texarom, Nemira, Herg Benet, Eagle Publishing House; revistele Galileo Science Fiction&Fantasy, Galileo Online, Galileo International, EgoPHobia, Suspans, Revista de Suspans, Gazeta SF, Faleze de Piatră, Cervantes, Colecţia de Povestiri Ştiinţifico-Fantastice Anticipaţia, Cover Of Darkness; Almanahul Anticipaţia; Ziarul Financiar.

 

Premii obținute

2010
Premiul I la Concursul Naţional de Literatură „Visul” 2010 pentru „Cel mai bun roman publicat în 2009-2010″
De două ori Reader’s Choice în topurile Agenţiei de carte 2010, pentru „Romanul verii” şi pentru „Cel mai bun debut”

2011
Premiul Galileo 2011 pentru „Cel mai bun volum SF&Fantasy publicat în 2010″
Premiul Proliteratura 2011 pentru „Cel mai interesant roman”

2012
Premiul Societăţii Europene de Science-Fiction şi Fantasy Eurocon 2012 Encouragement Award
Nominalizat (finalist) la Premiile Galileo 2012 (locul II) şi la Premiile RomCon 2012 pentru „Cea mai bună povestire publicată în 2011″
Premiul III la Concursul naţional de proză scurtă SF Helion 2012

***

De asemenea a fost invitat la mai multe emisiuni radio şi televizate, la Radio România Cultural (Exploratorii Lumii de Mâine, realizator Ştefan Ghidoveanu), TVRM (Deschide cartea!, realizatori Alexandru Mironov şi lect. univ. dr. F. Pitea), şi s-a scris despre Oliviu Crâznic în reviste şi ziare precum Evenimentul zilei, Tango, TV Mania, TV Satelit, Ştiinţă şi Tehnică, Observator cultural, Obiectiv cultural, Familia, Luceafărul etc.

 

Pasiuni

„Spiritul uman, Trecutul, Prezentul și Viitorul. Perioada medievală și valorile umane. Cărți, filme, muzică, aventură, exploatare, mister, gothic.”

 

Influențe recunoscute

„Printre scriitorii care mi-au influențat stilul îi pot aminti pe scriitorii de literatură gotică din secolele trecute, în primul rând, dar și pe unii scriitori din afara curentului, precum Alistair MacLean (de la care am preluat gustul pentru întorsăturile de situații) sau Michael Crichton (la care m-a fascinat stilul elaborat). De asemenea o puternică influență în scrierile mele au avut formațiile pe care le ascult – Lake of Tears, My Dying Bride etc. – precum și filme sau seriale de gen, precum Subspecii, Umbrele întunericului, Twin Peaks ș.a. Am încercat, în tot ceea ce scriu, să duc mai departe literatura de valori și mistere, așa cum am crescut cu ea, sau să transpun în această literatură alte genuri. Nu scriu cum scriau Poe și contemporanii săi, ci îmi place să cred că scriu cum ar fi scris Poe și contemporanii săi dacă ar fi trăit astăzi. Încerc să aduc modernul, fără să pierd clasicul.

Sunt reprezentant al stilului gotic-neoromantic, cu scrieri fantastice și științifico-fantastice. Operele mele au fost deseori comparate de critică și de public cu scrierile lui G.R.R. Martin (alături de care am și publicat, de altfel, o nuvelă – <<Lenore Arras>> – în numărul special Dark Fantasy al revistei CPSF nr. 3/2013), Anne Rice, H.P. Lovecraft, Edgar Allan Poe, Paul Feval, Stephen King, Serge Brusslo, Chelsea Quinn Yarbro, Sade, Lacros, Bauldaire, Keats, Macedonski, Eminescu, Eliade, Browning, Walter Scott, Alexandre Dumas și alții. ”

Lector univ.dr. F. Pitea a considerat nuveleta „Lenore Arras” a fi „demnă de o tragedie elisabetana”, M. Pricajan, în revista de tradiţie culturală Familia, a considerat romanul „…Şi la sfârşit a mai rămas coşmarul” drept „Momentul Walpole în literatura română”, iar realizatorul emisiunii Radio România Cultural – Exploratorii Lumii de Mâine, Ştefan Ghidoveanu, spune că „Oliviu Crâznic chiar este un romantic, un personaj coborât efectiv din propria-i operă extraordinară şi spectaculoasă, melanj de Baudelaire, Edgar Allan Poe şi Walter Scott, sub ochii necruţători ai lui Bram Stoker şi H.P.Lovecraft. Citiţi-i romanul şi povestirile şi o să înţelegeţi imediat la ce mă refer!”

 

Descriere personală

„Cel mai bine mă descrie propria operă. Un crez: Not everything dies – Nu totul moare.

Interesant: m-am născut în Transilvania, tărâmul supranaturalului și al misterelor pentru reprezentanții curentului gothic, în ziua de 1 noiembrie, considerată Ziua Morților în regiune – probabil preluare de la catolicul All Souls Day, din timpul dominației austro-ungare-, iar numele de familie, Crâznic, are, printre alte semnificații mai puțin oculte, în folclorul local, și corespondența denumirilor zburător, incubus.

Creator al seriilor *The Ermengaarde Saga* şi *Conrad Lorenz*”

 

Descrierea Omu’ și Libelula

Oliviu Crâznic este un scriitor fascinant prin modul de expunere al poveștilor și întâmplărilor rodite din imaginația sa. Acestea îmbină glorios pasiunea sa pentru epoca medievală cu aventura și supranaturalul, îmbrăcând lucrările cu vraja goticului și presărându-le cu mister. Toate aceste elemente, precum și descrierile captivante, uneori senzuale, îl propagă în sfera scriitorilor deloc plictisitori. Dacă vampirul Damon ar fi să citească operele lui Oliviu Crâznic, cu siguranță nu ar spune că îi este dor de Ann Rice sau de clasici! Ceea ce m-a fascinat pe mine în mod deosebit este perspectiva interesantă asupra creștinității pe care o plasează în spațiul extraterestru, într-o lume fantastică născută din izvorul bogat al imaginației sale. În această lume există eroi ai căror misiune este să curme răul, un fel de templieri ai viitorului. Scriitorul implică și zeitățile din mitologie în operele sale, însă, spre deosebire de Cătălina Fometici -care reconstituie mai mult anumite mituri și legende-, Crâznic elaborează noi scenarii, jucându-se cu timpul. În era modernă reînvie creaturi mitologice și biblice uitate în timp, iar per ansamblu combină trecutul cu prezentul, aruncând priviri fulgerătoare asupra viitorului. Este încântător cum sucește epitetele în așa fel încât acestea curg și se înlănțuie într-un șireag al descrierii, dând naștere unui stil natural, neexagerat. Ceea ce face textul puțin mai nefiresc sunt cuvintele pe care le inventează, de obicei prin alipirea a altor două cuvinte deja existente. Acest procedeu este specific mai mult textelor științifico-fantastice pe care autorul își pune semnătura. Atunci când își centrează atenția asupra construirii personajelor, descrie îndeajuns de amănunțit pentru a crea o anumită stare sufletească, în asentiment cu trăirile persoanelor descrise. Autorul personifică cu multă ușurință femeia, pe care o descrie prin epitete care să îi dezvăluie frumusețea. La fel de bine descrie furia specifică unei femei, simțul umorului caracteristic acesteia, puterea de seducere, puterea de manipulare precum și latura intuitivă a ei. Prozatorul este un fin cunoscător al umanității și în cercetarea continuă a spiritului uman reușește să creeze personaje diverse și remarcabile.

Vă invit să vă lăsați vrăjiți de scrierile și personajele create de Oliviu Crâznic, în lucrările puse la dispoziția dvs. de echipa Omu’ și Libelula în secțiunea următoare.

 

Lucrări pe Omu’ și Libelula

Însângerată, luna

Elnora’s Gate

Trecătoarea

Seria Ermengaarde Saga

Mascarada învinșilor

Transport Periculos

Domini Canes

***

Ellen Lee

 

Linkuri artist

Facebook

Etichete (tags):

Categorie: Biografii, Biografii Poeți, Biografii Prozatori

Lasă un răspuns